Aktuality

27. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2016

15. 6. 2016 - 16. 6. 2016 - 30. 10. 2016 Mezinárodní bienále grafického designu Brno již více než padesát let reflektuje dění a proměny vizuální kultury. Řadí se mezi nejstarší a nejvýznamnější akce tohoto druhu na světě. 27. ročník Bienále Brno se bude zabývat klíčovými pojmy současného grafického designu a vizuální komunikace. Volně tak navazuje na 25. ročník, který otevřel bienále všem formám grafického designu, a zejména pak na minulý, tematicky zaměřený ročník, věnovaný grafickému designu, vzdělávání a školám. Je možné popisovat nové věci starými slovy. Nadcházející ročník bienále reaguje na proměny a stav současného grafického designu; jeho množství, rozmanitost, nepřehlednost či zdánlivou povrchnost. Jeho ambicí bude postihnout v obecné i v subjektivní rovině některé z pojmů, které současný grafický design definují nebo ovlivňují. Pokusí se tak pro návštěvníka rozkrýt a pojmenovat jeho základní parametry, aktuální témata a motivace. Program: Mezinárodní přehlídka soubory, edice, vizuální identity, dlouhodobé spolupráce Které zrcadlo chceš olizovat? Výstava mezi realitou a fikcí, situovaná v reálném a fiktivním prostoru Souborné dílo Čestné uznání mezinárodní poroty 26. Bienále Brno 2014 Zdeněk Ziegler Osobnosti českého grafického designu Studovna Tabula rasa: Propojené světy aneb manýrismus designu Sympozium 17. - 19. června 2016 Setkání s Bienále Brno 30. září - 2. října 2016 Off Program (Moravská galerie v Brně, Pražákův palác)

Mami, co jsi mi koupila?

14. 6. 2016 - Od 17. června až do konce září se budete moci vydat za nákupy i do třešťského muzea. Samozřejmě jen obrazně – připravili jsme pro vás výstavu o nakupování, na jaké si řada z vás bude ještě velmi dobře pamatovat. V muzejních vitrínách najdete zboží z dob nedávných, které přiblíží svět někdejších Jednot a Konzumů. Je to doba, od které nás nedělí dlouhý časový úsek, a přitom si těžko představíte větší kontrast k dnešním hyper a supermarketům a dalším výdobytkům konzumní doby. Cena potravin se tenkrát tiskla přímo na obal, protože se často neměnila a stejná byla ve všech obchodech. Na kelímek od jogurtu se psalo „úterý“ a znamenalo to den výroby, nikoliv dobu trvanlivosti. Snad jen otázka dětí, když se z nákupu vrátíte, je pořád stejná, tenkrát i dnes se ptají: Mami, co jsi mi koupila? A právě tak jsme nazvali i naši výstavu. Řadu obalů jsme po výzvě v místním tisku získali od našich příznivců, a aby výstava měla větší vypovídací hodnotu, další jsme si zapůjčili z Národního zemědělského muzea v Praze, které disponuje nejrozsáhlejší sbírkou obalů od potravin v republice. K vidění budou i fotografie, které se nám podařilo zachránit ze zkrachovalé třešťské Jednoty. Otevřeno máme každý den kromě pondělí. Tak přijďte, snad to bude bez fronty. (Muzeum Vysočiny Jihlava, pobočka Třešť)

Emil Šolc, knihkupec a nakladatel v Telči

14. 6. 2016 - Muzeum Vysočiny Jihlava, pobočka Telč společně s Muzejním spolkem v Telči a Městem Telč pořádají výstavu s názvem Emil Šolc (1861–1931), knihkupec a nakladatel v Telči. Výstava bude zahájena 27. června 2016 v 15 hodin na radnici v Telči a potrvá do 27. července 2016. Pohlednice vydané Emilem Šolcem prezentované na výstavě pochází ze soukromé sbírky telčského sběratele pana Martina Nováka. Emil Šolc působil v Telči od roku 1884, kdy zde vybudoval české knihkupectví, nakladatelství a vydavatelství. Od roku 1885 vydával časopis Orel a o rok později Orlici. V nich byly také otištěny prvotiny studenta Václava Jebavého – Otokara Březiny. Za vydávání Orla a Orlice byl odsouzen k pokutě 6000 zlatých a za vydání knihy Spolek Rakouska s Německem byl dokonce vyšetřován za velezradu, ale ani to jej neodradilo od další práce. Soupis knih vydaných Šolcem zahrnuje přes 400 titulů z nejrůznějších oborů. V roce 1911 odešel z Telče do Prahy, kde zakoupil Štorchovo nakladatelství, pokračoval ve své činnosti, avšak nikdy se netajil tím, že léta prožitá v Telči patřila k těm nejlepším. (Muzeum Vysočiny Jihlava, pobočka Telč)

Tribal Drift / Nekonečné putování

14. 6. 2016 - Tvorbu Ireny Wagnerové, která vstoupila na výtvarnou scénu v polovině 80. let, charakterizuje prolínání či spájení dvou vzájemně odlehlých okruhů – jsou to impulzy abstraktních tendencí, jako je skladebnost tvarů, práce s matérií barvy, procesuálnost malby samé na jedné straně, a impulzy spíše filozofujícího či literárního typu, jako je symbolika snu, zájem o mýty, na straně druhé. Malířka se pohybuje v abstraktní poloze. Využívá nejskromnějších prostředků – jednoduchého geometrického, avšak ručně psaného ornamentu. Tkaní takovéto síťové struktury lze vnímat symbolicky jako jakousi silně zhuštěnou koncepci kosmu a současně též v jeho očistné funkci (ornament jako vyvrácení tzv. horror vacui). Tribal – psaní nejjednoduššího ornamentu jako tvůrčí princip je přítomno už v pravěkém umění (autorka se zde vědomě inspiruje exotickým polynéským uměním), zároveň se tento princip vykazuje překvapivým potenciálem nevyčerpatelnosti (neopakovatelnosti), neboť i v takto minimalizovaných prostředcích je přítomna autorka komplexně, integrálně – čas je pojímán jako otázka přesmyček anebo kontrast – tj. možných příbuzností tzv. primitivního a civilizovaného člověka, jako otázka po dosažitelnosti vnitřní čistoty. Tribal drift – nekonečné putování, návrat k prapůvodnímu, okouzlení ornamentem, znakem, jeho symbolem. Návrat k přírodě, touha po čistotě. Velká matka, rodina, kmen. Starost o oheň, o domácí krb. V kontrastu k povrchnosti současného. Výstavu Ireny Wagnerové s názvem Tribal Drift / Nekonečné putování mohou návštěvníci zhlédnout v prostorách Kavárny Muzeum od 14. června do 24. července. (Muzeum Vysočiny Jihlava)

Archeologické výzkumy na Vysočině

14. 6. 2016 - Zveme Vás na již tradiční výstavu s názvem Archeologické výzkumy na Vysočině, která představí výsledky archeologického bádání v našem kraji. Zjistíte například, co ukrývají dávno zasypané studny, jak vypadala středověká náměstí měst na Vysočině, že velké keramické nádoby nesloužily v pravěku jen k uchovávání potravin, ale i něčeho zcela jiného, že pravěká skládka je vlastně poklad a že cizí neštěstí v minulosti, znamená štěstí archeologa v současnosti…samozřejmě je řeč o unikátním souboru více jak tří stovek zlatých a stříbrných mincí uložených do země v době třicetileté války. Výstava v prostoru malého výstavního sálu bude zahájena vernisáží ve čtvrtek 16. června v 16:00 a potrvá do 11. září. (Muzeum Vysočiny Jihlava)

Noc na Karlštejně

14. 6. 2016 - Přijměte pozvání na známý muzikál Noc na Karlštějně, který se v prostorách parkánu u brány Matky Boží koná v pátek 24. června od 20:30. Divadelní představení se uskuteční ve spolupráci Muzea Vysočiny Jihlava a statutárního města Jihlava v rámci oslav 700. výročí narození císaře a krále Karla IV. V podání třešťských spolků - Divadelního souboru Karla Čapka a Skupiny historického šermu Hebrix zazní známá romantická hudební komedie, která měla premiéru v Třešti již v roce 2011 a derniéra tohoto velmi úspěšného představení je plánována na podzim opět v Třešti. Třešťští ochotníci za nastudování této klasiky získali v letošním roce 2. místo v anketě Zlatá jeřabina, kterou vyhlašuje Kraj Vysočina. Vstupenky lze zakoupit v předprodeji na pokladně Muzea Vysočiny Jihlava. (Muzeum Vysočiny Jihlava)

Corpus litterarum. Stopy písemnictví nejen v moravských dějinách.

8. 6. 2016 - Představení významných výstav, které Oddělení dějin literatury Moravského zemského muzea vytvořilo – či na kterých se podílelo. Počiny, které Brno nevidělo, nebo ty, které vypovídají o formujících, klíčových etapách českého literárního vývoje: najdeme zde části výstavy Cyril a Metoděj. Doba, život, dílo. (2013), Poklady Moravy (projekt připravený ve spolupráci s Národním muzeem a instalovaný v Praze v letech 2010-2011) a Normalizaci navzdory. Nová expozice zve všechny zájemce o osudy české literatury, obzvláště ji doporučujeme jako doplněk školního výkladu pro žáky a studenty. 13. 11. 2013 (Dům Jiřího Gruši - Moravské zemské muzeum)

Lidské mraveniště Ondřeje Sekory

8. 6. 2016 - Dlouhodobá výstava prezentuje cenný materiál, vydávající svědectví o celku Sekorova bytí. Nejrozsáhlejší je bezesporu korespondence, a to soukromá i pracovní, a její nejzávaž¬nější částí jsou dopisy manželce a synovi z pracovních táborů, kde byl v letech 1944-45 internován. Dopisy a diáře ze zahraničních cest přibližují jeho pracovní program i prázdninové pobyty; korespondence s rodinou blízkou i vzdálenější svědčí o soudržných příbuzenských vztazích; listy čtenářů, převážně dětí, dokumentují vztah veřejnosti k jeho dílu. Od 20. 10. 2015 (Dům Jiřího Gruši - Moravské zemské muzeum)

Ludvík Kundera – Hora dění

8. 6. 2016 - Výstavu Ludvík Kundera – Hora dění připravil zlínský grafik, malíř a člen Sdružení Q Josef Ruszelák v roce 2011 v Arcibiskupském zámku v Kroměříži a v roce 2012 v Městském divadle Zlín. Poté byla autorem věnována Moravskému zemskému muzeu, které její rozšířenou verzi připravilo k dlouhodobému uvedení ve svém objektu na Hudcově ulici v Brně. Výstava přibližuje život a dílo významného básníka, dramatika, překladatele, editora a výtvarníka Ludvíka Kundery (v 70. letech 20. století patřil k tzv. zakázaným autorům). Ludvík Kundera (1920-2010) se stal ve 40. letech jedním ze zakladatelů postsurrealistické Skupiny Ra. Je znám také jako znalec a editor díla Františka Halase a překladatel německé literatury. Obdržel státní vyznamenání Za zásluhy o stát v oblasti kultury a umění (uděluje se od roku 1995) a jednu z nejvýznamnějších tuzemských literárních poct – Cenu Jaroslava Seiferta udílenou Nadací Charty 77. Vlastní projekt výtvarník Josef Ruszelák sestavil především ze svých fotografií, které vznikaly za čtyřicet let společného přátelství s Ludvíkem Kunderou. V kaleidoskopu fotografií jsou i snímky Kunderových přátel, záběry z básníkova milovaného Kunštátu i z oslav jeho devadesátin. Součástí výstavy bude i několik obrazů z méně známé Kunderovy výtvarné tvorby. MZM celý projekt doplní vystavením sbírkových předmětů (korespondence, fotografie, rukopisy) z Kunderovy pozůstalosti. Od 13. 11. 2015 (Dům Jiřího Gruši - Moravské zemské muzeum)

Petr Mirčev: Vidím atomy

27. 5. 2016 - V Muzeu Vysočiny Jihlava proběhne ve čtvrtek 2. června 2016 v 17 hodin vernisáž obrazů třešťského malíře Petra Mirčeva. Návštěvníci mohou zhlédnout výběr prací z let 2014–2015, většinou s tématem krajiny či pohledů do starých zapomenutých uliček měst. Autor sám se řadí k malířům staré doby, pro které bylo malířství spíše řemeslem. Snaží se rozvíjet krásu klasického stylu C. Moneta, A. Slavíčka, F. Hudečka. Cítí jemnou duchovní atmosféru v jednoduchosti motivů, dojímají ho obrazy Jana Zrzavého a ostatních symbolistů. Petr Mirčev maluje podle přírody a svých dojmů. Nesnaží se o nic zvláštního, hledá staré obyčejné věci, detaily, barvy - obrací se k duchovnímu světu v člověku. Jeho snahou je objevovat Boha v sobě i okolních věcech a přistupovat k životu s láskou. Výstava v prostorách muzejních arkád potrvá do 31. července 2016. Díla Petra Mirčeva doplní výběr obrazů mladé malířky Zuzany Rumlové. (Muzeum Vysočiny Jihlava)

1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138  


COMMERCIAL TRUCK TOWING