Aktuality

27. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2016

15. 6. 2016 - 16. 6. 2016 - 30. 10. 2016 Mezinárodní bienále grafického designu Brno již více než padesát let reflektuje dění a proměny vizuální kultury. Řadí se mezi nejstarší a nejvýznamnější akce tohoto druhu na světě. 27. ročník Bienále Brno se bude zabývat klíčovými pojmy současného grafického designu a vizuální komunikace. Volně tak navazuje na 25. ročník, který otevřel bienále všem formám grafického designu, a zejména pak na minulý, tematicky zaměřený ročník, věnovaný grafickému designu, vzdělávání a školám. Je možné popisovat nové věci starými slovy. Nadcházející ročník bienále reaguje na proměny a stav současného grafického designu; jeho množství, rozmanitost, nepřehlednost či zdánlivou povrchnost. Jeho ambicí bude postihnout v obecné i v subjektivní rovině některé z pojmů, které současný grafický design definují nebo ovlivňují. Pokusí se tak pro návštěvníka rozkrýt a pojmenovat jeho základní parametry, aktuální témata a motivace. Program: Mezinárodní přehlídka soubory, edice, vizuální identity, dlouhodobé spolupráce Které zrcadlo chceš olizovat? Výstava mezi realitou a fikcí, situovaná v reálném a fiktivním prostoru Souborné dílo Čestné uznání mezinárodní poroty 26. Bienále Brno 2014 Zdeněk Ziegler Osobnosti českého grafického designu Studovna Tabula rasa: Propojené světy aneb manýrismus designu Sympozium 17. - 19. června 2016 Setkání s Bienále Brno 30. září - 2. října 2016 Off Program (Moravská galerie v Brně, Pražákův palác)

Mami, co jsi mi koupila?

14. 6. 2016 - Od 17. června až do konce září se budete moci vydat za nákupy i do třešťského muzea. Samozřejmě jen obrazně – připravili jsme pro vás výstavu o nakupování, na jaké si řada z vás bude ještě velmi dobře pamatovat. V muzejních vitrínách najdete zboží z dob nedávných, které přiblíží svět někdejších Jednot a Konzumů. Je to doba, od které nás nedělí dlouhý časový úsek, a přitom si těžko představíte větší kontrast k dnešním hyper a supermarketům a dalším výdobytkům konzumní doby. Cena potravin se tenkrát tiskla přímo na obal, protože se často neměnila a stejná byla ve všech obchodech. Na kelímek od jogurtu se psalo „úterý“ a znamenalo to den výroby, nikoliv dobu trvanlivosti. Snad jen otázka dětí, když se z nákupu vrátíte, je pořád stejná, tenkrát i dnes se ptají: Mami, co jsi mi koupila? A právě tak jsme nazvali i naši výstavu. Řadu obalů jsme po výzvě v místním tisku získali od našich příznivců, a aby výstava měla větší vypovídací hodnotu, další jsme si zapůjčili z Národního zemědělského muzea v Praze, které disponuje nejrozsáhlejší sbírkou obalů od potravin v republice. K vidění budou i fotografie, které se nám podařilo zachránit ze zkrachovalé třešťské Jednoty. Otevřeno máme každý den kromě pondělí. Tak přijďte, snad to bude bez fronty. (Muzeum Vysočiny Jihlava, pobočka Třešť)

Emil Šolc, knihkupec a nakladatel v Telči

14. 6. 2016 - Muzeum Vysočiny Jihlava, pobočka Telč společně s Muzejním spolkem v Telči a Městem Telč pořádají výstavu s názvem Emil Šolc (1861–1931), knihkupec a nakladatel v Telči. Výstava bude zahájena 27. června 2016 v 15 hodin na radnici v Telči a potrvá do 27. července 2016. Pohlednice vydané Emilem Šolcem prezentované na výstavě pochází ze soukromé sbírky telčského sběratele pana Martina Nováka. Emil Šolc působil v Telči od roku 1884, kdy zde vybudoval české knihkupectví, nakladatelství a vydavatelství. Od roku 1885 vydával časopis Orel a o rok později Orlici. V nich byly také otištěny prvotiny studenta Václava Jebavého – Otokara Březiny. Za vydávání Orla a Orlice byl odsouzen k pokutě 6000 zlatých a za vydání knihy Spolek Rakouska s Německem byl dokonce vyšetřován za velezradu, ale ani to jej neodradilo od další práce. Soupis knih vydaných Šolcem zahrnuje přes 400 titulů z nejrůznějších oborů. V roce 1911 odešel z Telče do Prahy, kde zakoupil Štorchovo nakladatelství, pokračoval ve své činnosti, avšak nikdy se netajil tím, že léta prožitá v Telči patřila k těm nejlepším. (Muzeum Vysočiny Jihlava, pobočka Telč)

Tribal Drift / Nekonečné putování

14. 6. 2016 - Tvorbu Ireny Wagnerové, která vstoupila na výtvarnou scénu v polovině 80. let, charakterizuje prolínání či spájení dvou vzájemně odlehlých okruhů – jsou to impulzy abstraktních tendencí, jako je skladebnost tvarů, práce s matérií barvy, procesuálnost malby samé na jedné straně, a impulzy spíše filozofujícího či literárního typu, jako je symbolika snu, zájem o mýty, na straně druhé. Malířka se pohybuje v abstraktní poloze. Využívá nejskromnějších prostředků – jednoduchého geometrického, avšak ručně psaného ornamentu. Tkaní takovéto síťové struktury lze vnímat symbolicky jako jakousi silně zhuštěnou koncepci kosmu a současně též v jeho očistné funkci (ornament jako vyvrácení tzv. horror vacui). Tribal – psaní nejjednoduššího ornamentu jako tvůrčí princip je přítomno už v pravěkém umění (autorka se zde vědomě inspiruje exotickým polynéským uměním), zároveň se tento princip vykazuje překvapivým potenciálem nevyčerpatelnosti (neopakovatelnosti), neboť i v takto minimalizovaných prostředcích je přítomna autorka komplexně, integrálně – čas je pojímán jako otázka přesmyček anebo kontrast – tj. možných příbuzností tzv. primitivního a civilizovaného člověka, jako otázka po dosažitelnosti vnitřní čistoty. Tribal drift – nekonečné putování, návrat k prapůvodnímu, okouzlení ornamentem, znakem, jeho symbolem. Návrat k přírodě, touha po čistotě. Velká matka, rodina, kmen. Starost o oheň, o domácí krb. V kontrastu k povrchnosti současného. Výstavu Ireny Wagnerové s názvem Tribal Drift / Nekonečné putování mohou návštěvníci zhlédnout v prostorách Kavárny Muzeum od 14. června do 24. července. (Muzeum Vysočiny Jihlava)

Archeologické výzkumy na Vysočině

14. 6. 2016 - Zveme Vás na již tradiční výstavu s názvem Archeologické výzkumy na Vysočině, která představí výsledky archeologického bádání v našem kraji. Zjistíte například, co ukrývají dávno zasypané studny, jak vypadala středověká náměstí měst na Vysočině, že velké keramické nádoby nesloužily v pravěku jen k uchovávání potravin, ale i něčeho zcela jiného, že pravěká skládka je vlastně poklad a že cizí neštěstí v minulosti, znamená štěstí archeologa v současnosti…samozřejmě je řeč o unikátním souboru více jak tří stovek zlatých a stříbrných mincí uložených do země v době třicetileté války. Výstava v prostoru malého výstavního sálu bude zahájena vernisáží ve čtvrtek 16. června v 16:00 a potrvá do 11. září. (Muzeum Vysočiny Jihlava)

Noc na Karlštejně

14. 6. 2016 - Přijměte pozvání na známý muzikál Noc na Karlštějně, který se v prostorách parkánu u brány Matky Boží koná v pátek 24. června od 20:30. Divadelní představení se uskuteční ve spolupráci Muzea Vysočiny Jihlava a statutárního města Jihlava v rámci oslav 700. výročí narození císaře a krále Karla IV. V podání třešťských spolků - Divadelního souboru Karla Čapka a Skupiny historického šermu Hebrix zazní známá romantická hudební komedie, která měla premiéru v Třešti již v roce 2011 a derniéra tohoto velmi úspěšného představení je plánována na podzim opět v Třešti. Třešťští ochotníci za nastudování této klasiky získali v letošním roce 2. místo v anketě Zlatá jeřabina, kterou vyhlašuje Kraj Vysočina. Vstupenky lze zakoupit v předprodeji na pokladně Muzea Vysočiny Jihlava. (Muzeum Vysočiny Jihlava)

Corpus litterarum. Stopy písemnictví nejen v moravských dějinách.

8. 6. 2016 - Představení významných výstav, které Oddělení dějin literatury Moravského zemského muzea vytvořilo – či na kterých se podílelo. Počiny, které Brno nevidělo, nebo ty, které vypovídají o formujících, klíčových etapách českého literárního vývoje: najdeme zde části výstavy Cyril a Metoděj. Doba, život, dílo. (2013), Poklady Moravy (projekt připravený ve spolupráci s Národním muzeem a instalovaný v Praze v letech 2010-2011) a Normalizaci navzdory. Nová expozice zve všechny zájemce o osudy české literatury, obzvláště ji doporučujeme jako doplněk školního výkladu pro žáky a studenty. 13. 11. 2013 (Dům Jiřího Gruši - Moravské zemské muzeum)

Lidské mraveniště Ondřeje Sekory

8. 6. 2016 - Dlouhodobá výstava prezentuje cenný materiál, vydávající svědectví o celku Sekorova bytí. Nejrozsáhlejší je bezesporu korespondence, a to soukromá i pracovní, a její nejzávaž¬nější částí jsou dopisy manželce a synovi z pracovních táborů, kde byl v letech 1944-45 internován. Dopisy a diáře ze zahraničních cest přibližují jeho pracovní program i prázdninové pobyty; korespondence s rodinou blízkou i vzdálenější svědčí o soudržných příbuzenských vztazích; listy čtenářů, převážně dětí, dokumentují vztah veřejnosti k jeho dílu. Od 20. 10. 2015 (Dům Jiřího Gruši - Moravské zemské muzeum)

Ludvík Kundera – Hora dění

8. 6. 2016 - Výstavu Ludvík Kundera – Hora dění připravil zlínský grafik, malíř a člen Sdružení Q Josef Ruszelák v roce 2011 v Arcibiskupském zámku v Kroměříži a v roce 2012 v Městském divadle Zlín. Poté byla autorem věnována Moravskému zemskému muzeu, které její rozšířenou verzi připravilo k dlouhodobému uvedení ve svém objektu na Hudcově ulici v Brně. Výstava přibližuje život a dílo významného básníka, dramatika, překladatele, editora a výtvarníka Ludvíka Kundery (v 70. letech 20. století patřil k tzv. zakázaným autorům). Ludvík Kundera (1920-2010) se stal ve 40. letech jedním ze zakladatelů postsurrealistické Skupiny Ra. Je znám také jako znalec a editor díla Františka Halase a překladatel německé literatury. Obdržel státní vyznamenání Za zásluhy o stát v oblasti kultury a umění (uděluje se od roku 1995) a jednu z nejvýznamnějších tuzemských literárních poct – Cenu Jaroslava Seiferta udílenou Nadací Charty 77. Vlastní projekt výtvarník Josef Ruszelák sestavil především ze svých fotografií, které vznikaly za čtyřicet let společného přátelství s Ludvíkem Kunderou. V kaleidoskopu fotografií jsou i snímky Kunderových přátel, záběry z básníkova milovaného Kunštátu i z oslav jeho devadesátin. Součástí výstavy bude i několik obrazů z méně známé Kunderovy výtvarné tvorby. MZM celý projekt doplní vystavením sbírkových předmětů (korespondence, fotografie, rukopisy) z Kunderovy pozůstalosti. Od 13. 11. 2015 (Dům Jiřího Gruši - Moravské zemské muzeum)

Petr Mirčev: Vidím atomy

27. 5. 2016 - V Muzeu Vysočiny Jihlava proběhne ve čtvrtek 2. června 2016 v 17 hodin vernisáž obrazů třešťského malíře Petra Mirčeva. Návštěvníci mohou zhlédnout výběr prací z let 2014–2015, většinou s tématem krajiny či pohledů do starých zapomenutých uliček měst. Autor sám se řadí k malířům staré doby, pro které bylo malířství spíše řemeslem. Snaží se rozvíjet krásu klasického stylu C. Moneta, A. Slavíčka, F. Hudečka. Cítí jemnou duchovní atmosféru v jednoduchosti motivů, dojímají ho obrazy Jana Zrzavého a ostatních symbolistů. Petr Mirčev maluje podle přírody a svých dojmů. Nesnaží se o nic zvláštního, hledá staré obyčejné věci, detaily, barvy - obrací se k duchovnímu světu v člověku. Jeho snahou je objevovat Boha v sobě i okolních věcech a přistupovat k životu s láskou. Výstava v prostorách muzejních arkád potrvá do 31. července 2016. Díla Petra Mirčeva doplní výběr obrazů mladé malířky Zuzany Rumlové. (Muzeum Vysočiny Jihlava)

1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91  


דירות דיסקרטיות
שיש למטבחים
תיקון ביוב
מערכת ישיבה