

Ve složité době je i částečné otevření tohoto šperku mezi muzei krásným pohlazením.Betlémy a adventní čas k sobě patří a
(Městské muzeum a galerie Lomni...)
Skvělé místo, skvělá zábava, skvělá obsluha. Můžeme jen doporučit!
(Muzeum Her)
Dobrý den,
rádi bychom pochválili Vaše muzeum starých řemesel, které jsme navštívili v rámci cesty na hrad Rabí. Byli
(Muzeum starých řemesel Petr Ba...)
Musím říct, nemám slov. Vstupné za dobrou cenu, exponáty zajímavé, prostě hezké muzeum. 3 patra + 2 haly venku. Ani si n
(Muzeum historických vozidel a ...)
V muzeu jsem tentokrát nebyla, jenom v prodejně. S tak milou a ochotnou prodavačkou jsem se setkala snad poprvé v životě
(Muzeum krajky Vamberk)
Krásné, každý rok jezdím na vystavené Betlémy. Milý a ochotný pan ?, který rád podá zevrubný výklad . Přijedu zase! Mat.
(Městské muzeum a galerie Lomni...)

Aktuality
200 let Moravského zemského muzea – série výstav prezentuje TOP sbírkové předměty odborných oddělení
28. 6. 2017 - Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea, jež je nejstarším hudebním archivem v České republice a současně jedním z nejvýznamnějších hudebních archivů v Evropě, představí staré iluminované kancionály, vzácné notové rukopisy a hudební nástroje ze zámeckých a kostelních sbírek. K vidění budou faksimile unikátních rukopisů Wolfganga Amadea Mozarta nebo Antonína Dvořáka, zcela výjimečnou událostí pak bude vystavení originálů neznámých dopisů Franze Liszta se vztahem k Brnu a notového rukopisu Johannese Brahmse. Návštěvníci budou mít dále možnost si prohlédnout výběr osobních předmětů z pozůstalosti skladatele Leoše Janáčka a zajímavé dokumenty ze života brněnských skladatelů Pavla Haase a Vítězslavy Kaprálové. 8. 8. – 10. 9. 2017 (Dietrichsteinský palác - Moravské zemské muzeum)200 let Moravského zemského muzea – série výstav prezentuje TOP sbírkové předměty odborných oddělení
28. 6. 2017 - Botanické vzorky existovaly již při založení vlastního muzea. Nejstarší zápisy v inventáři jsou ještě staršího data než vlastní ustanovení tehdejšího Františkova muzea (4. srpna 1813). V současné době se počet sbírkových položek pohybuje okolo milionu. To staví herbář Moravského zemského muzea na třetí místo mezi botanickými institucemi v České republice. Obsahuje nejen sušené lisované cévnaté rostliny, ale také houby, lišejníky a mechorosty. Mezi vystavenými exponáty uvidíte nejen staré herbářové položky, ale také unikátní dřevěné modely hub a Mattioliho bylinář. K botanickému oddělení patří oblíbená houbařská poradna. Důležitou náplní činnosti botanického oddělení je také vědecká práce, přednášková činnost a popularizace botaniky a mykologie. 12. 7. – 6. 8. 2017 (Dietrichsteinský palác - Moravské zemské muzeum)200 let Moravského zemského muzea – série výstav prezentuje TOP sbírkové předměty odborných oddělení
28. 6. 2017 - Oddělení dějin divadla v rámci prezentace svých sbírek představuje soubor unikátních materiálů vypovídajících o divadle a jeho tvůrcích, ať už se jedná o exponáty, spojené s tradicí divadelních rodů nebo detaily z obsáhlé mozaiky, z níž se skládá v čase a prostoru nezachytitelný divadelní artefakt. Představena bude unikátní ucelená kolekce sbírkových předmětů spojených se světovou premiérou hry bratří Čapků Ze života hmyzu, která se odehrála v Brně v roce 1922. Vedle makety, scénického a kostýmního návrhu tehdejšího dvorního výtvarníka brněnské scény A. V. Hrsky budou k vidění také další autentické doklady, spojené s inscenací, včetně orchestrálních partů O. Zítka, které Muzeu pro tuto příležitost zapůjčilo Národní divadlo Brno. Do 9. 7. 2017 (Dietrichsteinský palác - Moravské zemské muzeum)Jak se dělá muzeum
13. 6. 2017 - Od 5. července je ke zhlédnutí výstava, která dokumentuje na panelech po jednotlivých krocích vznik nové stálé expozice v Muzeu Karlovy Vary od počáteční deinstalace staré expozice po konečnou podobu expozice nové. Výstava potrvá do 31. srpna. (Muzeum Královská mincovna Jáchymov)Helena Fejková – Art Inspiration
13. 6. 2017 - Dne 5. července začíná vernisáží retrospektivní výstava oděvní tvorby Heleny Fejkové, zaměřená na kolekce inspirované architekturou, historickými obdobími i výtvarným uměním. Výstava je doplněna velkoformátovými fotografiemi Gabiny Fárové, Dušana Šimánka, Marie Votavové, Pavla Hejného, Michala Hančovského a dalších. Originální modely z let 1990–2017, včetně fotografií a filmů z nejzajímavějších přehlídek, tvoří zajímavou sbírku, která ukazuje nejen vývoj rukopisu autorky a design kolekcí, ale i řemeslné provedení a další souvislosti aktuální české módy. Výstava HELENA FEJKOVÁ – ART INSPIRATION je výraznou modifikací původního projektu „Helena Fejková a české textilky“, který prvně uvedlo v roce 2011 pražské Uměleckoprůmyslové muzeum v Muzeu textilu v České Skalici. Expozice zachycuje také mimořádnou inscenaci Ballet & Fashion, kterou v premiéře uvedlo 6. 1. 2017 pražské Národní divadlo. Spolupráce Baletu ND a Heleny Fejkové v režii Zuzany Šimákové, která spolu s Petrem Zuskou vytvořila i choreografii, představila totiž zcela novou formu prezentace tance, hudby a oděvního designu. Výstavu uvede Marek Eben, za účasti autorky se bude ve foyeru muzea konat malá módní přehlídka, své hudební umění předvede rusko-kanadská klavíristka Viviana Sofronitsky žijící v Praze. Vernisáž začíná v 17 hodin. Výstava potrvá do 3. září. (Muzeum Karlovy Vary, p.o. Karlovarského kraje)Večer je divadlo
8. 6. 2017 - Aby se mohlo hrát divadlo, je prý zapotřebí autorská hra, budova divadelní a skupina lidí předvádějících hru. Tak to alespoň tvrdí Ottův slovník naučný. A ten mívá pravdu. V Třešti zdá se, nic z toho nechybí – ani prostory a ani ochotníci ochotní hrát divadlo. Je tomu tak od poloviny 19. století, kdy se zde poprvé hrálo v Panské hospodě, až dodnes, kdy máme několik aktivních divadelních souborů, školní divadlo, tradiční přehlídku ochotnických divadelních souborů a festival loutkového divadla. Na letošní rok nepřipadá žádné výročí, ale i tak jsme se rozhodli nad fenoménem třešťského divadla pozastavit. Muzejní spolek uspořádal komentované promítání historických fotografií z divadelního prostředí a v muzeu jsme na letní turistickou sezónu nachystali výstavu Večer je divadlo. Můžete se na ni přijít podívat do konce září, otevřeno máme každý den kromě pondělí. V depozitáři muzea je uložen bohatý fotografický materiál a dochovala se i většina plakátů odehraných her. František Strádal, archivář divadla vypracoval seznamy herců a podporovatelů divadelního života. U jmen ochotníků uvádí všechny hry, ve kterých si zahráli. Jedná se o cenné zdroje informací k dějinám ochotnictví v Třešti. Samotné plakáty mají neskutečnou vypovídací hodnotu. Jeden z nejstarších dokumentuje fakt, že Třešť bývala významnou zastávkou kočovných divadelních společností. Oznamuje, že v červnu roku 1890 do Třeště zavítá velká operní, operetní a činoherní společnost Františka Trnky, zdrží se tři dny a odehraje čtyři představení. Vstupenky byly v předprodeji na neobvyklém místě, u ochotného pana lékárníka Josefa Tomáše. Bylo to potom nejspíš i tak trochu léčivé divadlo. Z 20. listopadu roku 1881 je nejstarší plakát uložený v muzeu. Zve na divadelní frašku ve třech jednáních, která má tajemný název D. S. Plakáty dokládají i místa, na kterých se divadlo hrálo – bývaly to většinou hospody, hostince, sál pivovaru a až v novějších dobách sokolovna a kulturní dům. Udivuje nás informace, kolik bylo amatérských herců – své ochotníky měl spolek Sázavan, beseda Mojmír, Dělnická tělocvičná jednota, většina politických stran, Orel, Sokol, hasiči, Akademický feriální klub, mateřská škola Marianum, Beseda katolických mužů a jinochů, Mariánská družina dívek atd. Když se mluví o divadle, zvykli jsme si připomínat rok 1923, kdy byla založena Ochotnická jednota, později pojmenovaná po Karlu Čapkovi. Není to však začátek ochotnického divadelnictví v Třešti. Už tenkrát mělo bezmála stoletou tradici. Založení Ochotnické jednoty bylo snahou shromáždit nejlepší herce z města v jednom spolku a divadelní tradici dát jakýsi organizovaný rámec. Za první světové války se mezi obecenstvem jednoho představení objevili dokonce i ruští zajatci, kteří toho času pobývali v Třešti. Možnost navštívit představení dostali jako odměnu, hercům totiž zapůjčili své rubašky a čepice zv. furažky. Dvojjazyčné česko-německé plakáty z období druhé světové války s poznámkou, že je Židům vstup do divadla zakázán, jsou sami o sobě víc než výmluvné. Zjistíme, že se za války hrálo velmi často. Těch 101 odehraných představení z období okupace člověka ze začátku překvapí. Divadlo bylo asi prostředkem, jak tu zlou dobu přečkat. Transformace a potom zmizení názvu dramatického odboru jednoty Orla ze záhlaví plakátů během okupace taktéž o lecčem vypovídá. Ale hrálo se pořád. Také v časech, kdy bylo nutno opatřit si povolení k sehrání divadla i v té nejzapadlejší vesnické hospodě. V době válek příslušné orgány schvalovaly všechna představení a třídily hry na vhodné a zakázané. Později např. nad ideovou náplní her bděl ZV ROH Vzájemnost. Hrálo se však stále. Šily se kostýmy, organizovala sbírka na stavbu kulturního domu, nákup kulis, psaly se divadelní scénáře a nacvičovalo loutkové divadlo. A dnešní ochotníci, ať už jsou v kterémkoliv spolku, z tohoto zdroje čerpají a na tuto tradici, jejíž začátky nacházíme v první polovině 19. století navazují. O tom je vlastně výstava v muzeu. Nehledejte v ní konkrétní jména jednotlivých herců – je jich totiž příliš mnoho. Je o fenoménu třešťského divadla. (Muzeum Vysočiny Jihlava, pobočka Třešť)Modely Emanuela Hody ve skleněných lahvích
8. 6. 2017 - „Na světě je mnoho krásných věcí. Aby se na ně neprášilo, zavírám je do lahví.“ /Emanuel Hoda/ Od 15. června do 30. července budou mít návštěvníci jihlavského muzea možnost v prostoru malého výstavního sálu zhlédnout výstavu Modely Emanuela Hody ve skleněných lahvích. Emanuel Hoda se ke stavbě modelů do skleněných lahví dostal úplnou náhodou – v roce 1991, poté co se s kamarády vsadil, že dokáže do vnitřku lahve umístit vývrtku na zátky. Podařilo se a pak začal vyrábět modely hlavně podle toho, jaké zájmy měli kamarádi nebo známí, pro které lahve jako dárek vytvářel. Každý takový exemplář má ještě kopii uloženou ve sbírce, která v současné době čítá okolo 200 kusů. Při procesu výroby lahví je nejdůležitější prvotní nápad – každý model je v podstatě vývojový typ a velmi záleží na složitosti modelu. Model musí být konstruován tak, aby každý dílek prošel hrdlem, které má většinou průměr 17 mm. Podle toho, o jaký model jde, používá jako materiál hlavně dřevo, překližku, špejle, párátka, špendlíky, drátky, papír a nitky. Modely vytváří běžně dostupnými nástroji, hlavně ruční lupenkovou pilkou, rašplemi, pilníky a smirkovým plátnem. Pomocí pinzet, napichovátek a speciálních pomůcek, které si sám vymýšlí a vyrábí, zhotovuje své modely, které lepí hlavně disperzními lepidly. V průměru trvá výroba složitějšího modelu, třeba motokrosové motorky, okolo 50 hodin. Mezi lahvemi jsou i kuriozity, například kolotoč, který se otáčením zátky točí uvnitř lahve. Modely ve skleněných lahvích Emanuela Hody jsou rozeseté po celém světě – putovaly do Polska, Itálie, Belgie, Austrálie, Německa, na Kypr i do USA. Přijďte se podívat a budete překvapeni, co vše se může vejít do jedné skleněné lahve. Unikátní výstava 179 lahví bude k vidění pouze do 30. července! (Muzeum Vysočiny Jihlava)Bohumila Sarnová-Horková "70"
8. 6. 2017 - Bohumila Sarnová-Horková „70“ 9. 6. – 30. 7. 2017 V Muzeu Vysočiny Jihlava bude ve čtvrtek 8. června 2017 v 17 hodin vernisáží zahájena výstava Bohumily Sarnové-Horkové. Retrospektivní výstava je dárkem k autorčinu kulatému životnímu jubileu. Na svém kontě má dosud čtyřicet tři samostatných a devět kolektivních výstav. Návštěvníkům tentokrát představí nejen svá výtvarná díla, ale i tvorbu literární. K malbě snových a poetických námětů, prezentovaných na několika desítkách obrazů, používá olejové a akvarelové barvy, maluje i akrylem. Ilustruje svou vlastní tvorbu, poezii pro děti i dospělé a je rovněž autorkou řady fejetonů, esejí a autorských recitálů. Uvést musíme i její divadelní produkci, kde je nejen autorkou, účinkující, ale zároveň i scénografkou a návrhářkou kostýmů. Za svou všestrannou uměleckou výtvarnou a literární činnost je nositelkou ceny Unie českých spisovatelů. 28. ledna letošního roku oslavila paní Bohumila Sarnová-Horková 70. narozeniny, nazvala tudíž výstavu velmi stručně a výstižně „70“. (Muzeum Vysočiny Jihlava)Koncert - Od gotiky po baroko
8. 6. 2017 - V pátek 16. června se od 18:00 v Kongresovém sále jihlavského hotelu Gustav Mahler uskuteční koncert s názvem Od gotiky po baroko. V podání severočeského souboru SoliDeo zazní koncertní program s podílem vokální hudby české, latinské, italské a španělské. Dramaturgie koncertu je zaměřena na představení co největšího počtu dobových hudebních nástrojů. Koncert rozhodně zaujme svou pestrostí – každá další skladba je hrána na jiné hudební nástroje. Soubor SoliDeo vznikl v roce 1998 a specializuje se na interpretaci instrumentální a vokální hudby gotické, renesanční a barokní. Koncertní provádění skladeb období 12. – první poloviny 18. století se stává autentičtější a posluchačsky zajímavější i díky využití dobových hudebních nástrojů. Posluchači se tak dostává hodnověrný sluchový i zrakový obraz prováděných skladeb. Každou skladbu interpreti zajímavě uvedou a slovem představí i své nevšední hudební nástroje. Soubor vystupuje v dobových kutnách, které ještě podtrhují snahu umělců co nejvěrněji zprostředkovat hudbu historicky vzdálenou, ovšem posluchačovu uchu i srdci docela blízkou a srozumitelnou. Jste srdečně zváni! (Muzeum Vysočiny Jihlava)Praha hoří
25. 5. 2017 - Muzeum hlavního města Prahy otevírá 26. 4. 2017 expozici „Praha hoří“. Expozice o pražských požárech v dobách minulých a historii pražských hasičů je umístěna v poprvé veřejnosti zpřístupněné Novomlýnské vodárenské věži. Expozice vznikla díky dotaci EHP Fondů 2009–2014 a přispěním Hlavního města Prahy. Díky tomuto mohlo proběhnout i restaurování a obnova samotné Novomlýnské vodárenské věže. Multižánrová expozice představuje odvěké ohrožení Prahy ohněm. Prostřednictvím nových médií (videomapping, animace, videoart, virtuální realita) nabízí komplexní zážitek z kombinace dobových vyobrazení ze sbírek Muzea hlavního města Prahy se současným výtvarným jazykem. Seznamuje s úlohou vodárenských věží, ničivými požáry v průběhu staletí i příběhy pražského hasičstva. Videomapping seznamuje s úlohou a mechanismem vodárenských věží, animované rozhovory diváky provádí příběhy pražských hasičů či vývojem požární techniky, film ilustrovaný frame by frame zobrazuje ničivé požáry v průběhu staletí. Hyperrealistická imerzní instalace pak přenáší návštěvníka do nitra hořícího Národního divadla. Odměnou za zdolání celé výšky věže je výhled z nejvyššího patra, a to nejen do okolí, ale také do animované minulosti a skrze virtuální realitu do budoucnosti Prahy. Expozice vznikla díky dotaci z EHP Fondů 2009–2014 a díky ní mohlo proběhnout i restaurování. Projekt nese název „Památková obnova historické Novomlýnské vodárenské věže a její zpřístupnění veřejnosti – 1. etapa“ a byl schválen v rámci 1. výzvy EHP Fondů 2009–2014, program CZ 06 – Kulturní dědictví a současné umění, programová oblast 16 „Zachování a revitalizace kulturního dědictví“, která byla vyhlášena 21. 3. 2014. (Muzeum hlavního města Prahy)1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62   63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121